Winstafname bij familiebedrijven is dat werkelijk een zorg of zit deze (straks) in iets anders?

Winstafname punt van zorg voor familiebedrijven

Met deze kop opent de Financiële Telegraaf op vrijdag 20 juni jongstleden.

 

Positief Nieuws


Het artikel begint direct positief. Er is volgens KPMG spraken van groei. Hierdoor is er vertrouwen en durft men weer o.a. te investeren. De winstmarge staat onder druk door klanten en leveranciers.

 

Zijn (familie)bedrijven dit door de jaren heen niet gewend?

 

Daadwerkelijk artikel


Winstafname punt van zorg bij Familiebedrijven -Telegraaf-
Winstafname punt van zorg bij Familiebedrijven -Telegraaf-

Werkelijk zorg


Opnieuw wordt er een positief kenmerk benoemd. Familiebedrijven beschikken over voldoende eigen vermogen, zijn zuinig en hebben geen schulden. En dan komt het opvallendste bericht. Familiebedrijven zijn bereid te gaan investeren, waarbij er een trend waar te nemen valt. Leiding en eigendom worden steeds meer gescheiden. Ruim 21% van de familiebedrijven overweegt de leiding van buitenaf aan te trekken.

  

Zit de werkelijke zorg niet bij dit besluit?

 

(familie) Organisatie structuur


Op mijn site geef ik aandacht aan het begrip Organisatieopstellingen.

 

Er staat geschreven; "Het ligt voor de hand dat families en organisaties veel dingen gemeen hebben. Het grootste verschil is, dat je altijd lid van een familie blijft terwijl organisaties veranderen. Het doel verschilt ook. Een familie geeft het leven door, terwijl een organisatie de toegevoegde waarde doorgeeft bijvoorbeeld aan de aandeelhouders."

 

Opvolging is altijd een zeer gevoelig onderwerp. Vooral in een familiebedrijf. Bewust en onbewust liggen er allerlei verbindingen en/of onuitgesproken issues (lees trauma's). Tevens zijn de banden in dit soort ondernemingen anders dan in andere organisaties.

 

Wie houdt hier rekening mee?

 

Veel adviseurs en financiële organisaties richten zich vooral op de cijfers, strategieën, communicatie etc.

 

Echter wie let bij deze trend op de werkelijke onuitgesproken gevoelens van de eigenaar, familie, overige personeelsleden, leveranciers en klanten?

 

Als ik mijn positieve zorg mag uitspreken dan gaat het bij deze trend niet om de cijfers en/of statistieken echter om een gedegen inzichtelijk gemaakte menselijke bedrijfscontinuïteit. Niet voor niets is er hier spraken van een familiebedrijf!

 

En, dan vraag ik mij ook nog eens af "Wie let er op het Waarom van de organisatie?"

 

Met inspirerende groet,

 

 

Ronald Osephius Inspirator

+31 (0) 6 - 21 55 66 00

Reactie schrijven

Commentaren: 0